Våre Behandlinger

Dine Behov

Alle våre behandlinger starter med god kommunikasjon mellom våre ansatte og deg som pasient. Vi skal møte dine forventninger om høy kvalitet på våre tjenester og tar oss god tid til å høre din historikk og tidligere erfaringer hos tannlegen.

Undersøkelse hos oss

Ved din første undersøkelse eller årlig kontroll er det nødvendig med røntgenbilder for å gjennomføre en fullstendig undersøkelse.

Ved digital røntgen vil vi raskt få bildene og kan gjøre en grundig vurdering under undersøkelsen. Det er vanlig med 2 røntgenbilder og disse er inkludert i vår fastpris på undersøkelse. Ved spesielle tilfeller vil det være nødvendig med flere røntgenbilder for å kunne gi en korrekt diagnose og tilby deg den beste behandlingen.

Under selve undersøkelsen vil tannlegen se over hele munnhulen, dette innebærer å se etter hull i tennene, se over gamle fyllinger, se over tannkjøttet, tungen og slimhinnene.

Også inkludert i vår fastpris for undersøkelse er en tannrens hvor vi fjerner tannstein og overfladisk misfarging.

Etter undersøkelsen vil vi ha tilstrekkelig informasjon om det er behov for videre behandling og sette opp nye timer for behandling og et skriftlig kostnadsoverslag. Samtidig vil vi gi deg tilbakemelding og råd for optimal tannhelse.

Noen sykdommer og tilstander i munnhulen gir krav på refusjon fra trygdekassen. Vi har direkte oppgjør med Helfo, noe som innebærer at du kun betaler en egenandel, dersom du oppfyller disse kravene.

Vi tilbyr deg individuell oppfølging og én kontroll i året vil være tilstrekkelig for de fleste.

Tannfarget Plastfyllinger

Hull i tennene (karies) er den vanligste årsaken til skader som må repareres med fyllinger. Fyllinger lages i dag av et tannfarget plastmateriale som erstatter den manglende tannsubstansen.

Det er også vanlig å bytte gamle fyllinger som har blitt dårlige.

Prisen for tannfyllinger avgjøres av hvor mange flater som må dekkes.

Rotbehandling

Endodontisk behandling

Rotfylling er en behandling som er aktuell når et hull går inn til nerven i tannen eller nerverommet (pulpa) er skadet på andre måter. Dersom dette går ubehandlet kan det komme bakterier inn i pulpa og det oppstår inflammasjon som resulterer i smerte og ubehag.

Ved rotfylling vil tannlegen rense ut av rotkanalen, avhengig av hvordan tann som må behandles vil det variere hvor mange rotkanaler som må renses.

Etter at rotfyllingen er ferdig, må det legges en fylling eller sette en krone på tannen.

Tanntrekking er et alternativ når tannen ikke lenger kan repareres eller om du ikke ønsker å behold den. Ved trekking av tenner vil vi på forhånd vurdere vanskelighetsgraden av trekkingen. Dette avhenger om tannen er kommet helt fram, hvor mye det er igjen av tannen, hvilken tann, hvilken form røttene har og relasjonen til andre strukturer i kjevebeinet.

Vi anbefaler alltid at de naturlige tenner blir bevart, tanntrekking er det absolutt siste valget. Visdomstenner kan derimot trekkes, om de forårsaker ubehag eller problemer.

Det er vanlig med ubehag og smerter de første dagene etter fjerning av en tann, vanlig smertestillende vil vanligvis være tilstrekkelig.

Tannkrone/bro

En tannkrone er et nytt skall i porselen eller metall/porselen som blir satt på tennene når vanlige fyllinger ikke kan kan styrke tennene nok, eller pasienten ikke synes estetikken er tilfredsstillende

Dagens tannkroner er veldig lik naturlige tenner. Tannlegen former tannen slik at det blir plass til krona, tar avtrykk og sender dette til en tanntekniker. Teknikeren fremstiller en håndlaget krone som er tilpasset resten av tannsettet ditt, slik at du får et naturlig og fint resultat. Krona sendes tilbake til tannlegen som sjekker tilpasning og fester krona på tannen.

Ved mangel av en eller flere tenner kan disse erstattes med en tannbro.

Broen består av to eller flere kroner som er festet med mellomledd. Kronene er festet til tennene. Dette er en fast løsning og kjennes som sine egne tenner.

Estetisk Tannbehandling

Mange opplever misfarging av tennene. Daglig eksponering mot fargestoffer i kaffe, te, rødvin, tobakk osv. kan sette farge på tennene og tannpussing hjelper ikke lengre. I noen tilfeller vil man få hvitere tenner ved grundig rens av tennene, men dersom misfargingen sitter dypere kan det være aktuelt med tannblekning.

Vi anbefaler en undersøkelse av tennene før tannblekning. Dersom det er hull i tennene eller tannkjøttsykdom, kan blekningsmiddelet trenge inn i nerven og irritere.

Den vanligste måten å bleke tennene er at pasienten selv utfører blekningen hjemme. Det blir først fremstilt en individuell tilpasset blekeskinne som blekemiddelet blir benyttet i. Blekningen kan utføres på dagtid eller om natten. Vi vil gi deg veiledning og velge ut korrekt blekemiddel for dine tenner.

Blekeperioden ligger ofte mellom 7-14 dager og resultatet av blekningen vil være avhengig av årsaken til misfargingen.

Mandag - Fredag: 08.00 - 15.30
Lørdag: Stengt
Søndag: Stengt

Bestill Time

Ring oss på 70 12 45 81 eller benytt kontaktskjemaet under.
(Vennligst benytt kontaktskjemaet hvis du ønsker å bestille time utenom vår åpningstid)